The concept of sustainable banking has received vast attention around the globe in the period after the global financial crisis of 2007/2008, as a way of redefining the contribution of banks towards the attainment of a more sustainable society. More so, there has been increasing emphasis on value based banking through the integration of Environmental, Social and Governance (ESG) goals in banking after the publication of the SDGs in 2015. However, there is still a general impression in the literature that there is little sense of sustainability among banks and other financial institutions especially in developing countries such as Ghana. Furthermore, the banking crisis of 2017/2018 in Ghana, which led to the collapse of several banks, points to the fact that aggressively pursuing riskier banking transactions with the aim of maximizing bank profits is definitely not a sustainable option. In addition, there is a general consensus in the literature that CSR activities in Ghana and other developing countries are done in isolation from policies and strategies of corporations, making it difficult to track progress for comprehensive results, and to properly address the concerns of all stakeholders for a more sustainable banking sector. With regards to empirical research in sustainable banking practices in Ghana, prevailing studies on the subject have mostly employed descriptive research approaches to analyze sustainability practices (with particular focus on isolated CSR policies) of banks without any real attempt to empirically measure the level of integration of sustainability in their management policies and operations. Hence, the novelty in this study is the application of the ESG audit model to quantify the level of integration of sustainability in the corporate strategies and activities of banks in Ghana, using banks in the UK as a benchmark. Overall, the data analysis shows that banks in UK have a superior ESG performance relative to banks in Ghana. In specifics, the UK banks have a higher level of integration of environmental, social and governance concerns in their corporate policies and strategies relative to the banks in Ghana. The study further shows that, while the UK banks have more comprehensive CSR programs that are well integrated into their corporate strategies to achieve well defined sustainability goals, the CSR program of the Ghanaian banks mostly take the form of isolated philanthropic donations and projects. In order to bridge the ESG performance gap between the UK banks and Ghanaian banks, it is recommended that the Bank of Ghana (BoG) ensures the strict enforcement of the Ghana Sustainable Banking Principles (GSBPs) launched in 2019 to ensure that banks in Ghana strictly factor environmental, social and governance issues in their lending decisions as well as in operations. It is also important that the BoG collaborates with relevant stakeholders to build the capacity of banks in Ghana to set up well-resourced and functional sustainability units to drive the adoption of the GSBPs and relevant international sustainability standards in the quest to cultivate a more sustainable banking sector.

Il concetto di banca sostenibile ha ricevuto grande attenzione in tutto il mondo nel periodo successivo alla crisi finanziaria globale del 2007/2008, come un modo per ridefinire il contributo delle banche al raggiungimento di una società più sostenibile. Inoltre, dopo la pubblicazione degli SDG nel 2015, si è avuta una crescente enfasi sull'attività bancaria basata sul valore attraverso l'integrazione degli obiettivi ambientali, sociali e di governance (ESG). Tuttavia, la letteratura sembra riconoscere un limitato orientamento alla sostenibilità nelle strategie e nelle attività delle banche e delle altre istituzioni finanziarie, soprattutto nei paesi in via di sviluppo come il Ghana. Inoltre, la crisi bancaria del 2017/2018 in Ghana, che ha portato al collasso di diverse banche, indica che il perseguimento aggressivo della massimizzazione dei profitti mediante operazioni bancarie più rischiose non è un'opzione sostenibile. Inoltre, vi è un consenso generale nella letteratura sul fatto che le attività di RSI in Ghana e in altri paesi in via di sviluppo siano svolte in forma isolata dalle politiche e dalle strategie delle società, rendendo difficili il monitoraggio dei progressi verso i risultati globali e l’equo contemperamento delle attese degli stakeholder per un settore bancario più sostenibile. Per quanto riguarda l’attività di ricerca in relazione alle pratiche bancarie sostenibili in Ghana, gli studi prevalenti sull'argomento hanno utilizzato per lo più approcci descrittivi per analizzare le pratiche di sostenibilità delle banche (con particolare attenzione alle politiche di CSR isolate), senza alcun reale tentativo di misurare empiricamente il livello di integrazione della sostenibilità nelle loro politiche e operazioni di gestione. Pertanto, l’innovatività del presente studio è l'applicazione del modello di audit ESG per quantificare il livello di integrazione della sostenibilità nelle strategie aziendali e nelle attività delle banche in Ghana, utilizzando come benchmark le banche del Regno Unito. Nel complesso, l'analisi dei dati mostra che le banche britanniche hanno una performance ESG superiore rispetto alle banche ghanesi. In particolare, le banche del Regno Unito hanno un livello più elevato di integrazione delle preoccupazioni ambientali, sociali e di governance nelle politiche e strategie aziendali rispetto alle banche del Ghana. Lo studio mostra inoltre che, mentre le banche del Regno Unito hanno programmi di CSR più completi e ben integrati nelle strategie aziendali per raggiungere obiettivi di sostenibilità specificamente definiti, la CSR nelle banche ghanesi assume principalmente la forma di donazioni e progetti filantropici isolati. Al fine di colmare il divario di performance ESG tra le banche britanniche e quelle ghanesi, si raccomanda che la Bank of Ghana (BoG) assicuri la rigorosa applicazione dei Principi bancari sostenibili del Ghana (GSBP), lanciati nel 2019 per garantire che le banche ghanesi tengano conto delle questioni ambientali, sociali e di governance sia nelle decisioni di prestito, sia nelle operazioni di gestione. Assume altresì rilievo la collaborazione della BoG con gli stakeholder rilevanti affinché le banche ghanesi istituiscano unità dedicate alla sostenibilità, dotate di risorse adeguate e capaci di guidare l'adozione dei GSBP e degli standard internazionali tesi a rendere il sistema bancario più sostenibile.

BENCHMARKING THE ESG PERFORMANCE OF GHANAIAN BANKS AGAINST UK BANKS / APPIAH-KONADU, Paul. - (2022 Jun 10).

BENCHMARKING THE ESG PERFORMANCE OF GHANAIAN BANKS AGAINST UK BANKS

APPIAH-KONADU, PAUL
2022-06-10

Abstract

The concept of sustainable banking has received vast attention around the globe in the period after the global financial crisis of 2007/2008, as a way of redefining the contribution of banks towards the attainment of a more sustainable society. More so, there has been increasing emphasis on value based banking through the integration of Environmental, Social and Governance (ESG) goals in banking after the publication of the SDGs in 2015. However, there is still a general impression in the literature that there is little sense of sustainability among banks and other financial institutions especially in developing countries such as Ghana. Furthermore, the banking crisis of 2017/2018 in Ghana, which led to the collapse of several banks, points to the fact that aggressively pursuing riskier banking transactions with the aim of maximizing bank profits is definitely not a sustainable option. In addition, there is a general consensus in the literature that CSR activities in Ghana and other developing countries are done in isolation from policies and strategies of corporations, making it difficult to track progress for comprehensive results, and to properly address the concerns of all stakeholders for a more sustainable banking sector. With regards to empirical research in sustainable banking practices in Ghana, prevailing studies on the subject have mostly employed descriptive research approaches to analyze sustainability practices (with particular focus on isolated CSR policies) of banks without any real attempt to empirically measure the level of integration of sustainability in their management policies and operations. Hence, the novelty in this study is the application of the ESG audit model to quantify the level of integration of sustainability in the corporate strategies and activities of banks in Ghana, using banks in the UK as a benchmark. Overall, the data analysis shows that banks in UK have a superior ESG performance relative to banks in Ghana. In specifics, the UK banks have a higher level of integration of environmental, social and governance concerns in their corporate policies and strategies relative to the banks in Ghana. The study further shows that, while the UK banks have more comprehensive CSR programs that are well integrated into their corporate strategies to achieve well defined sustainability goals, the CSR program of the Ghanaian banks mostly take the form of isolated philanthropic donations and projects. In order to bridge the ESG performance gap between the UK banks and Ghanaian banks, it is recommended that the Bank of Ghana (BoG) ensures the strict enforcement of the Ghana Sustainable Banking Principles (GSBPs) launched in 2019 to ensure that banks in Ghana strictly factor environmental, social and governance issues in their lending decisions as well as in operations. It is also important that the BoG collaborates with relevant stakeholders to build the capacity of banks in Ghana to set up well-resourced and functional sustainability units to drive the adoption of the GSBPs and relevant international sustainability standards in the quest to cultivate a more sustainable banking sector.
10-giu-2022
Il concetto di banca sostenibile ha ricevuto grande attenzione in tutto il mondo nel periodo successivo alla crisi finanziaria globale del 2007/2008, come un modo per ridefinire il contributo delle banche al raggiungimento di una società più sostenibile. Inoltre, dopo la pubblicazione degli SDG nel 2015, si è avuta una crescente enfasi sull'attività bancaria basata sul valore attraverso l'integrazione degli obiettivi ambientali, sociali e di governance (ESG). Tuttavia, la letteratura sembra riconoscere un limitato orientamento alla sostenibilità nelle strategie e nelle attività delle banche e delle altre istituzioni finanziarie, soprattutto nei paesi in via di sviluppo come il Ghana. Inoltre, la crisi bancaria del 2017/2018 in Ghana, che ha portato al collasso di diverse banche, indica che il perseguimento aggressivo della massimizzazione dei profitti mediante operazioni bancarie più rischiose non è un'opzione sostenibile. Inoltre, vi è un consenso generale nella letteratura sul fatto che le attività di RSI in Ghana e in altri paesi in via di sviluppo siano svolte in forma isolata dalle politiche e dalle strategie delle società, rendendo difficili il monitoraggio dei progressi verso i risultati globali e l’equo contemperamento delle attese degli stakeholder per un settore bancario più sostenibile. Per quanto riguarda l’attività di ricerca in relazione alle pratiche bancarie sostenibili in Ghana, gli studi prevalenti sull'argomento hanno utilizzato per lo più approcci descrittivi per analizzare le pratiche di sostenibilità delle banche (con particolare attenzione alle politiche di CSR isolate), senza alcun reale tentativo di misurare empiricamente il livello di integrazione della sostenibilità nelle loro politiche e operazioni di gestione. Pertanto, l’innovatività del presente studio è l'applicazione del modello di audit ESG per quantificare il livello di integrazione della sostenibilità nelle strategie aziendali e nelle attività delle banche in Ghana, utilizzando come benchmark le banche del Regno Unito. Nel complesso, l'analisi dei dati mostra che le banche britanniche hanno una performance ESG superiore rispetto alle banche ghanesi. In particolare, le banche del Regno Unito hanno un livello più elevato di integrazione delle preoccupazioni ambientali, sociali e di governance nelle politiche e strategie aziendali rispetto alle banche del Ghana. Lo studio mostra inoltre che, mentre le banche del Regno Unito hanno programmi di CSR più completi e ben integrati nelle strategie aziendali per raggiungere obiettivi di sostenibilità specificamente definiti, la CSR nelle banche ghanesi assume principalmente la forma di donazioni e progetti filantropici isolati. Al fine di colmare il divario di performance ESG tra le banche britanniche e quelle ghanesi, si raccomanda che la Bank of Ghana (BoG) assicuri la rigorosa applicazione dei Principi bancari sostenibili del Ghana (GSBP), lanciati nel 2019 per garantire che le banche ghanesi tengano conto delle questioni ambientali, sociali e di governance sia nelle decisioni di prestito, sia nelle operazioni di gestione. Assume altresì rilievo la collaborazione della BoG con gli stakeholder rilevanti affinché le banche ghanesi istituiscano unità dedicate alla sostenibilità, dotate di risorse adeguate e capaci di guidare l'adozione dei GSBP e degli standard internazionali tesi a rendere il sistema bancario più sostenibile.
BENCHMARKING THE ESG PERFORMANCE OF GHANAIAN BANKS AGAINST UK BANKS / APPIAH-KONADU, Paul. - (2022 Jun 10).
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11379/558936
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact